Dag 55: Koh Lipe, dag 2

Väderleksprognosen för dagen var liknande den för första dagen, nämligen åskskurar. Lite oroväckande eftersom vi hade bokat en heldagstur med snorkling. När väckarklockan väckte oss vid halv åtta så var det soligt. Vi åt frukost och lyckades sedan få skjuts med pickup:en till Pattaya Beach då den ändå skulle dit med två gäster som skulle med en färja. Vi var på plats för snorkelturen redan kvart i nio, en kvart före utsatt tid. Vi fick mask, snorkel och fenor som passade perfekt och fick sedan vänta tills halv tio innan turen avgick.

Precis när vi lämnade stranden började det regna lätt men för oss som lämnade Koh Lipe slutade det snart. Regnet kom från nordost och det verkade som om det var bergen på Koh Ravi och Koh Adang fick molnen att börja regna. Vår snorkeltur höll sig i stråket mellan öarna och det såg faktiskt ut som om vi skulle klara oss. När vi efter en halvtimme kom fram till första snorkelplatsen så såg vi hur det öste ner över Koh Lipe och även över de öar där de yttre snorkelgrupperna höll till.

Det första stoppet var utanför ön Koh Hin Ngam. Vattnet var väldigt klart och fint och snorklingen över förväntan. Barnen älskar snorkling och Ebbas nya simväst som vi köpte i Brisbane fungerade utmärkt.

När alla nio som var med på vår Longtail var uppe i båten igen körde vi in till öns kända stenstrand. Den består av svarta välslipade stenar mellan 3 och 20 cm stora. Vi betalade den obligatoriska nationalparksavgiften, 200 Baht per vuxen, och bygger det “obligatoriska” stentornet innan vi for vidare.

Stopp nummer tre var vid ön Koh Yang. Vi var första longtail-båt dit och det var härligt att det inte var så mycket folk. Det var ganska grunt men förvånansvärt mycket fisk, även om fisken inte var så stor. Det blev ett kort stopp för när alla andra båtar också kom det blev det ganska trångt utanför den lilla stranden.

Vi fortsatte till en strand på Koh Rawis sydost-spets där vi åt lunch. Lunchen bestod av wokad kyckling med ris. Klart godkänt av alla fyra. Enligt planen skulle turen hålla på ända till klockan fyra men efter att vi ätit lunchen i lugn och ro och precis tänkte testa snorklingen utanför stranden så var det tydligen dags att åka vidare.

Nu åkte vi över till Koh Adangs väst-sida. Det var lågvatten och korallerna låg väldigt nära ytan men det gick precis att simma över dem. Man kom väldigt nära. Det var också mycket fisk så snorklingen var jättebra. Vi fick också syn på en havsanemon där det bodde två clown-fiskar. Äntligen fick vi se Nemo!

Vinden vred över på sydost och ökade något och plötsligt fick alla longtail-båtar bråttom iväg. Vi stävade mot dagens sista stopp, Jabang, en korall-topp under ytan på djupt vatten. Nu var det en del vind, vågor och ström så Elisabeth och barnen stannade i båten medan Niklas utforskade. Nu hade himlen blivit jämngrå och regnet kom även till oss. Vi var tillbaka på Pattaya Beach redan halv tre men eftersom vädret var som det var så kändes det bra att komma tillbaka lite tidigare, fast vi förstod aldrig riktigt varför eller om det var så det var tänkt.

Vi började med att gå till Bundhaya Beach Resort och tog en eftermiddagsfika och bytte om till vanliga kläder. Därefter gick upp på huvudgatan och på Elisabeths initiativ så tog hela familjen en fotmassage (30 minuter) och pedikyr (ca 30 minuter). Detta kostade 300 Baht (65 kr) per person. Riktigt prisvärt och en alldeles utmärkt aktivitet när regnet öste ner utanför.

Vi valde sedan att äta middag på Elefant Books and Coffee eftersom det såg så trevligt ut. De vuxna åt en utmärkt burgare och barnen åt varm ost och skink-macka. Hon som hade stället var amerikanska och det var trevligt att kunna prata med någon som visste något om ön och som kunde engelska. De thailändare som vi hittills mött har kunnat väldigt lite eller ingen engelska alls. Vi fick reda på att så här års så regnar det i princip aldrig hela dagar men nu har det gjort de två dagar i rad. Otur!

På vägen hem tog vi en liten omväg och kollade in hela Sunrise Beach. Vi gjorde också ett trevligt stopp på Elefant Bar & Beach Lounge på slutet av Sunrise Beach och tog en drink/öl och efterrättspannkaka. Vid åtta var vi tillbaka vid vår bungalow. Efter en välbehövlig dusch somnade barnen snabbt och de vuxna packade ihop allt inför morgondagens avresa mot Koh Bulon.

3 thoughts on “Dag 55: Koh Lipe, dag 2

1. Fint med pedikyr, vilken lyx!

Härligt med så fin snorkling och nemofiskar 🙂