Dag 48: Singapore

Ebba vaknade klockan sex (lokal tid) och kunde inte sova vidare. Adam däremot fick vi väcka vid åttatiden när vi andra inte kunde sova längre. Det är lustigt vilken skillnad det är på barnen och hur olika de hanterar tidsomställning.

Vi duschade (något som vi inte orkade när vi kom fram) och gick sedan ner för att testa hotellets frukost. Den kostade $5 (26 kr) per person och vi tyckte att det kändes som ett bekvämt alternativ. Det tog bara betalt för vuxna men de var väldigt noga med att påpeka att det var en väldigt enkel frukost. Frukostbuffén hade långfranska (som gick att rosta), smör, marmelad, apelsinjuice, te, kaffe och nudlar (?). Helt riktigt väldigt enkel men vi fick lite i magen innan vi gav oss ut på stan.

Hotellet låg bara ett kvarter från Orchard Road, en gata fylld med gigantiska köpcentra. Dessutom var julskyltningen i full gång. Vi fascinerades och fönstershoppade. Elisabeth var inne i Mulberry-butiken (5 expediter och inga andra kunder än vi) och kollade in den senaste kollektionen. En snabb fika på Starbucks hann vi också med.

Längst bort på gatan, i Forum center, fanns en jättelik Toy’sRUs. Barnen gick länge runt och funderade på alla julklappar de skulle önska sig. Framförallt Ebba, hon ville önska sig hela Barbie-avdelningen. Vi åt Lunch på California Pizza Kitchen. När vi skulle gå hade det börjat regna, fast inte så mycket. Det var ganska skönt för innan regnet hade värmen varit pressande. Vi hittade ett varuhus fullt med teknikbutiker. Ebba köpte en klocka och en brosch, Niklas fick armlänken utbytt på sin klocka och vi köpte en extra högtalare till vår Netbook.

Tanken var nu att gå upp till Little India men när vi passerade vårt hotell så ökade regnet så vi gick upp på hotellet och hämtade regnjackor. Sedan tog vi en taxi till Mustafa Centre som ligger mitt i Little India. Här är stadsbilden helt olik den på Orchard Road. Vi gick in i ett hinduisk tempel på väg mot den koloniala stadsdelen där Raffles Hotel ligger. Regnet hade uppehåll men tyvärr fanns det nästa inga koloniala hus kvar. Niklas och Adam tog på sina byxben (praktiskt med zip-off) och vi kunde gå in på Long Bar och beställa våra Singapore Sling. Typisk turistfälla men ändå riktigt trevligt och goda drinkar.

När vi sedan skulle vidare för att hitta en trevlig restaurang nere vid floden så vräkte regnet ner, så det fick bli ännu en taxi, men det kostar bara några tior så det är inte så farligt. Nere vid floden ligger restaurangerna på rad. Många fisk och skaldjursrestauranger med fisk, humrar och krabbor i akvarier men vi valde ett spanskt tapasställe och åt en god middag. Regnet upphörde och vi kunde promenera hem genom Fort Canning Park i mörkret. Lite läskigt med alla djungelns ljud tyckte Ebba.

8 thoughts on “Dag 48: Singapore

1. Hjärtliga gratulationer på namnsdagen, Elisabeth! Du kommer säkert att bli firad av Niklas och barnen.
    Vi har också varit i Kuala Lumpur men inlåsta på flygplatsen i 4 timmar!!!!
    Hälsningar Ingrid och Dirk

2. Tur att ni inte har plats för shopping, mulberry lät annars farligt….. ;-)!

Hoppas att du fick en fin namnsdag kära syster.

Väldigt fint kort på barnen.

3. Hej goa vänner! Underbart kul att läsa om er fantastiska resa! Helt otroligt vad ni upplever och njut så mycket ni kan! Vi ser fram emot en helkväll med bildvisning i källaren! Här hemma är det mest grått och trist. I helgen piggade vi upp oss med att baka lussekatter och längtar till Advent! Då kommer ni ju! Hela Bamsebo pratar/längtar efter Ebba. Förra veckan kom kloka Gumman på besök och alla de små barnen tyckte att det var så spännande, hon hälsade till dej Ebba! Ha nu en fortsatt spännande resa och se till att koppla av efter intensiva dagar i Singapore! Allt blir klart billigare vid nästa destination:)!!!! Sköt om er, stor kram!