Dag 40: Fraser Island, dag 1

Vi gick upp tidigt och förberedde oss inför vår tvådagarsresa till Fraser Island. Vi åt frukost innan vi packade ut oss ur vår lilla stuga. Lejonparten av packningen placerades i bilen som vi lämnade kvar på vandrarhemmet.

Vid halv åtta blev vi upphämtade av en buss som förde oss de knappa två milen till River Heads där färjan till Fraser Island avgick. Klockan halv nio gick färjan över till Wanggoolba Creek på Fraser Island där vi gick ombord på vår fyrhjulsdrivna terrängbuss med de övriga 19 som till tillsammans med vår guide Paul skulle vara två dagar på Fraser Island.

Fraser Island är världens största sandö, 120 km lång och upp till 24 km bred. Det finns inga riktiga vägar på ön. Fram tills 1991 avverkades skog på ön och från den tiden finns en mängd avverkningsvägar (stigar) som nu används av terrängfordon. Dessutom finns det längs hela ostsidan en strand (som heter “75 mile beach”) där man kan köra. Vi skulle bo på Eurong Beach Resort som ligger på stranden på ostsidan ungefär en tredjedel upp på ön.

Första stoppet på vår tur var Lake McKenzie, en sötvattenssjö mitt på ön där vi badade. Sjöarna på ön består av grundvatten som kommer upp ur källor och de flesta sjöar har varken till- eller frånlopp. Vattnet i sjöarna är väldigt rent, näringsfattigt och lite surt. De var härligt att bada i sötvatten igen efter alla salta bad. Sanden vid sjön består av nästan ren kisel så det gick utmärkt att polera upp sina smycken i sanden.

P1000970rP1000967IMG_1038

Därefter åkte vi till Central Station, det ställe mitt på ön som var huvudort när det avverkades som mest. Vi gick en dryg kilometer lång vandring genom regnskogen nere i Wanggoolba Creek. Härligt att gå igenom lite regnskog eftersom vi missade Daintree norr om Cairns.

Bussen mötte oss i andra ändan av vandringen och tog oss till Eurong Beach Resort där vi åt lunch. Efter lunch tog vi bussen en bit längs stranden och gick sedan upp till Lake Wabby, ca, 5 km fram och tillbaka. Nu hade solen kommit fram och stekte på så det var härligt att bada i sjön.

På vägen tillbaka till Eurong såg vi vår första dingo från bussen, en valp som gick fram och tillbaka på stranden och letade mat. Dingon är släkting till vargen och anses vara ungefär lika farlig. Barn skall aldrig gå själva på ön och man skall inte gå för nära dem.

Vi hade tänkt oss ett dopp i havet innan middagen men det avråddes vi bestämt från. I vattnen utanför finns det gott om Tigerhaj och därför badar man inte i havet.

Vi fick vårt rum som hade fyra enkelsängar. Enkelt men okey. Middagen var en tacobuffé och efter lite diskussioner lyckades de få fram en vanlig köttbit med grönsaker till Elisabeth, men maten på Eurong fick ett ganska lågt betyg.

Barnen var trötta efter en lång dag och somnade direkt efter maten. Niklas och Elisabeth kollade på en film ute på uteplatsen och drack lite mousserande vin innan det var dags för kudden.

2 thoughts on “Dag 40: Fraser Island, dag 1

1. Vilken härlig utflykt och vilka härliga bilder.
    Så kul att skypa med er.

ser fram emot skype med bild imorgon :o)

2. Tyckte att ni gjorde rätt som tog tvådagarsturen. Här skiner solen men med 5 grader vill vi varken bada i hav eller insjö.