Dag 59: Resa till Bangkok

Vi vaknade till en underbar morgon och ett strålande solsken. Det hade varit perfekt med ett morgondopp men badkläderna var redan packade.

Packning kvällen innan hade varit ovanligt noggrann eftersom vi endast hade köpt till två incheckade väskor på vardera 20 kg. Detta hade vi klarat av och dessutom vägde inget handbagage mer än 7 kg Blinkar.

Vi åt en härlig frukost på Bulone Resort innan det var dags att hoppa på longtail-båten klockan nio. Halv tio lämnade sedan speedboat:en planenligt Koh Bulon och vi närmade oss snabbt fastlandet. Tack Claes Bengtson för det tipset om Bulone.

P1010384P1010385P1010389P1010394P1010396

Väl framme på fastlandet väntade en taxi som överraskande nog hade tre säkerhetsbälten, vilket var åtminstone två mer än väntat. Tyvärr fick Elisabeth klara sig utan. Färden gick med hög fart inåt landet förbi mängder av gummiträdsplantager. Resan som var beräknad till två timmar tog bara en och en halv Ler.

Vi hade checkat in redan innan vi lämnade Sverige så vi behövde bara lämna in väskorna. Detta gick smidigt. De ena vägde 20,0 och den andra 20,8. Därefter tog vi en lunch innan vi gick genom säkerhetskontrollen. Planet var en halvtimme försenat och vi landande på Don Muang strax efter fyra.

Det var en lång taxikö och vi fick vänta drygt en halvtimme på taxi. Systemet var att man först fick tala om vart man skulle sedan skrev de en lapp till taxichauffören på Thai. Tyvärr lyckade tanten inte skriva tillräckligt tydligt så chaffisen hade ingen aning om vart vi skulle. Han körde mot stan och så fick vi ringa till hotellet som fick förklara för honom var vi skulle. Efter oerhört långsamma köer på slutet så kom vi slutligen fram till hotellet strax innan sex.

Vi bor på Novotel på Siam Square, ett jättefint hotell väldigt nära all shopping. Tack så mycket Susanne Lundström för det tipset (som också tipsade oss om Koh Lipe). Efter att ha lagt upp väskorna på rummet gav vi oss genast ut på stan. En snabb middag på McDonalds innan vi tog SkyTrain ner till Silom. Det visade sig vara något firande ner vid floden så det första tåget kom vi inte med och sedan fick vi stå hopträngda som sillar, men vi kom fram.

Vi gick till Silom Village och butiken Jinnys som Cilla Olofsson hade tipsat om. Tack snälla Cilla. Vi frågade efter den större butiken (med lägre priser och större sortiment) och efter att butiksbiträdet ringt och kollat fick vi komma dit, även om den egentligen bara var avsedd för flygpersonal. Den andra butiken finns bakom en helt anonym dörr på en bakgata några hundra meter bort. Hur hemligt som helst Ler. Alla väskor går att få med och utan Mulberry-logotyp. Ingen prisskillnad! För Elisabeth var det som julafton. Vi passade också på att köpa några julklappar.

Vi tog en taxi hem. Det var billigare än SkyTrain (14 kr mot 18 kr) och avslutade dagen med att testa hotellets pool.

One thought on “Dag 59: Resa till Bangkok

1. Vad härligt det låter med shoppingen, precis min stil.

Härligt att ni fått testa alla olika typer av transportmedel på er resa :-)!