Dag 49: Singapore Zoo

Planen för dagen var att besöka Singapore Zoo och sedan Night Safari. Night Safari är en separat djurpark, som bara har öppet mellan 19 och 24, som ligger intill Singapore Zoo (även om de nog har en del gemensamt bakom kulisserna). Eftersom vi visste att det skulle bli en lååång dag så stressade vi inte iväg. Efter frukost på hotellet tog vi en taxi till Singapore Zoo där vi gick in strax efter klockan 10.

Vi började med att gå bort till girafferna där men fick vara med och mata djuren. Man fick köpa en liten skål med grönsaker för $5. Giraffen har världens längsta tunga (upp till 26 cm) som den plockade till sig maten med. Fräckt, men inte lika fräckt som att mata elefanter. Vi fortsatte sedan runt i parken som vi tyckte var en väldigt fin djurpark. På många ställen kändes det som om man gick omkring i djungeln och man hade känslan av att djuren var mer i rätt klimat och miljö.

IMG_1666IMG_1676IMG_1698

Framförallt hade de mycket apor av alla möjliga olika sorter. Vi såg säkert minst 20 olika sorters apor. Det var (så som det alltid är i Singapore) väldigt varmt och fuktigt, och vi fick dricka massor med vatten.

Vi missade förmiddagens elefantridning men istället kunde vi vara med och mata elefanterna.

Tyvärr var elefantshowen inställd. Vi gick istället på showen “Rainforest strikes back” men blev besvikna. Visst fick vi se lite djur men större delen av showen gick åt till “fånerier” med delar av publiken.

Vi gick till leklandet och åt en snabb lunch på KFC. Vi har provat KFC några gånger på resan och vi är nu helt på det klara med att där äter man för att det är enkelt men inte för att det är gott. Leklandet var framförallt ett vattenlekland och det passade barnen utmärkt för värmen är verkligen påfrestande.

Vi kollade på mer djur. Tigrar, jaguarer, leoparder, noshörningar, miniflodhästar, zebror, ännu fler apor, kängurur (fast det var naturligtvis bättre på Australia Zoo). Vi passade också på att rida elefant hela familjen. Det var bara en kort runda men det var kul att prova och något som vi får göra på riktigt i djungeln på någon annan resa.

P1010171P1010141P1010142P1010157

Klockan fyra började eftermiddagens regn och vi tog en liten paus innan sjölejonförställningen började klockan fem. Den var faktiskt riktigt bra. Sjölejon är fascinerande djur som verkar vara mycket bra på att lära sig konster och trick. Efteråt fick man fotografera sig med “Stan”.

Bild kommer inom kort

Vi lämnade sedan Singapore Zoo och gick tvåhundra meter bort till Night Safari och åt en enkel middag på en av restaurangerna utanför parken. Vi var egentligen inte så hungriga utan mest törstiga. Regnet hade dock gjort värmen mindre pressande och det var ganska skönt. En kvart innan parken öppnade så hade tre killar en fantastisk eldsprutarshow. Hur fräckt som helst.

Vi började med att gå på showen “Creatures of the night” men även denna var en liten besvikelse, av samma anledning som dagens första show. De la alldeles för mycket tid på att fåna sig med publiken istället för att visa djuren.

Sedan åkte vi med tåg runt i parken. Detta var mycket bra och man hade möjlighet att se djuren på ett lite annat sätt än vad man ser på dagen. Halvvägs fanns en hållplats och vi gick av och gick en slinga till bl.a. leoparderna som man annars skulle missat. Det hade och en stor bur med fladdermöss. Coolt, men Lisa tyckte det var obehagligt med fladdermöss flygande runt sig.

Vi gick på tåget igen och åkte vidare runt parken. Vid tiotiden kom vi tillbaka till entrén. Det fanns mer möjligheter att gå runt i parken och det hade säkert varit en upplevelse men vi kände att vi inte orkade mer. Vi tog en taxi tillbaka till hotellet och barnen somnade direkt. Vi packade för tidig avresa nästa morgon.

One thought on “Dag 49: Singapore Zoo

1. En mängd häftiga djur fick ni uppleva.

På väg till hotellet såg vi en man rida på kamel. Hur coolt som helst :-)!