Dag 47: Resa till Singapore

Sista dagen i Australien, åtminstone på den här resan. Vi åt frukost på balkongen och packade ihop våra saker. Vi hade beställt taxi först till halv elva så vi hade lite tid över till att titta på tv och blogga.

Eftersom vi har haft bil i två veckor så har packningen förändrats och anpassats till det så när vi nu skall packa för flygresa så måste mycket packas om. Men det är inga problem att få plats med det, framförallt inte eftersom vi lämnade bilbarnstolarna i Australien. Vi använder fortfarande vår tredje incheckade väska men inte så länge till. För inrikesflygningen i Thailand så har vi nämligen bara köpt två incheckade bagage (lite dum-snålt men så blev det) så vi planerar att skicka hem lite saker från Kuala Lumpur. Det kostar det nämligen “bara” 170 kronor att skicka hem 10 kg.

Vi tog en taxi till flygplatsen och det är faktiskt det billigaste sättet eftersom vi är fyra stycken. Incheckningen strulade lite för hon som tog hand om oss vägde varje väska för sig och då var den stora ryggsäcken för tung så vi var tvungna att packa om och fördela vikten mellan väskorna. Sedan vägde hon våra handbagage och det var samma visa där, så vi var tvungna att flytta tunga saker från rullväskan till de andra handbagagen. Knöligt!

När det var klar gick vi igenom säkerhetskontrollen och åt en lätt lunch på Subway. Vi skulle ju få lunch på planet som skulle lyfta 13:40 men vi var lite hungriga.

Precis när vi hade satt första tuggan i mackan så noterade Elisabeth att vårt plan hade ändrats från “Bording 50 minutes” till “Rescheduled” med ny tid 17:15! Vi väntade på att de skulle säga något men det enda de pratade om var ett försenat flyg till Los Angeles. Elisabeth gick bort till gaten och  fick där beskedet att planet som skulle till Los Angeles hade gått sönder och nu fick de ta vårt plan istället. Vi fick vänta på att de skulle flyga upp ett nytt plan från Sydney. Nästa alla som flyger till Singapore skall ju sedan vidare till Europa och skulle nu missa sina anslutningar så det blev en lång kö till Qantas disk.

Vi fick förfriskningskuponger. De hade faktiskt ett riktigt bra värde, $30 (210 kronor) per person. Vi använde den ena kupongen till att köpa lördagsgodis och de andra tre fick vi en väldigt bra eftermiddagsfika för. Men det är alltid surt att vänta på flygplan. Nu blev det också väldigt dumt för att istället för att komma fram på kvällen, klockan sju lokal tid så skulle vi komma fram mitt i natten. Med andra ord svårt att få till en bra tidsomställning även om det bara är två timmar.

Det kom aldrig något plan från Sydney men de lyckades tydligen laga planet som ursprungligen skulle till Los Angeles, så vi fick ta det istället. Nu behövde vi bara vänta på att de skulle laga om all maten. Strax efter sex, ca. fyra och en halv timmar efter utsatt tid, lyfte vi till slut mot Singapore. Flygningen gick bra utan några större problem. Alla lyckades sova någon timme men barnen var trötta när vi steg av planet.

Det gick oerhört smidigt att få ut väskor och komma igenom passkontrollen. Vi fick en taxi direkt och var snabbt på väg mot centrum. Trots att taxichauffören hade en GPS så hade han problem att hitta till hotellets entré och vi fick köra runt kvarteret flera gånger.

När vi kom in i hotellet så luktade det så där illa som det gör i hotell där det röks inomhus. Vi fick vårt rum och även där fanns den där söta illaluktande doften (man i och för sig vet att man slutar känna efter ett tag). Rummet var förvisso stort men slitet och det hade fönster mot motorvägen utanför. Dessutom saknades toalettpapper på toaletten men vi orkade inte lösa det utan vi gick och la oss så fort som möjligt.

Natten blev dessutom riktigt kall. Utanför är det tropisk värme och faktiskt riktigt skönt på natten men luftkonditioneringen på rummet verkar inte gå att styra så vi frös alla fyra under de tunna täckena (extra filtar saknades naturligtvis). Hotell är dyra i Singapore men vi hade ändå inte valt de billigaste och detta hade fyra stjärnor och ganska bra omdöme på Trip Advisor, men vi blev väldigt besvikna.

2 thoughts on “Dag 47: Resa till Singapore

1. Tur att ni kom fram till slut. Verkar ju vara lite komplicerat trots allt.

Megatråkigt med rummet, men som tur är ska ni inte bo där många där.

2. God morgon från tidiga passet i Älta. brasa och nicke nyfiken. nu ska vi rulla fruckost frallor och skjutsa in dem i ugnen. Ha det, Alva och pappa!kkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk.